טיול בסרי לנקה

מאת ערן בכר

טיול בסרילנקה הוא מסע בזמן באזור שונה לגמרי ממקומות אחרים בהם טיילנו במזרח. מקומיים כהי עור , קשיי יום אך שמחים בחלקם ומלאי גאווה במדינה (אל תשאלו אותם אם הם הודים...), קוטפות תה העמלות שעות ארוכות במרדף אחרי העלה המושלם לתה הסיילוני הטוב בעולם, דייגים שדופים על עמודי עץ דקים או בסירות עץ צרות , טבע אינסופי של הרים/גבעות/מצוקים , מטעי תה מרהיבים ,אגמים ומפלים , חיות בר , חופי ים תכולים לצד חופי גלישה מהטובים בעולם וכל אלה מתמזגים בהיסטוריה עכובה מדם של מלחמת דרום – צפון , מקדשים אמונות טפלות והמון אמונה מקומית (עם אדיבות וחיוך) ש"יהיה טוב"...

לסרי לנקה הגענו לעשרה ימים באוקטובר 2012 , מדריך תיירים (או יותר נכון – נהג מלווה) מנומנם המתין לנו ביציאה משדה התעופה , מברך אותנו לשלום ומתנצל על מזג האויר הגשום שילווה אותנו בימים הקרובים. עד אוקטובר עוד חששו המקומיים משנה שחונה אולם בתחילת אוקטובר השתנה לחלוטין מזג האויר וגשם כבד החל לרדת מידי יום בחלוקה כמעט אלוהית של בוקר בהיר , צהריים מעונן ואחר צהריים גשום מאוד. הדרך משדה התעופה בקולומבו (נגומבו) לעיר קנדי ארכה כשעתיים וחצי (את המרחקים בסרילנקה מודדים בזמן ולא בקילומטרים), בשעות הערב הגענו למלון AMAYA HILL המקסים  הממוקם על צלע הר בסמוך לקנדי וצופה על ההרים הירוקים הפרוסים במרחב. בסרילנקה מומלץ להזמין את בתי המלון עם ארוחת בוקר וערב (לטובתכם ולטובת הילדים!), הארוחות ב- AMAYA HILL  היו מצויינות והמגוון התאים לכל המשפחה.

את יום הטיול הראשון התחלנו בבית היתומים לפילים PINNAWALA הנמצא באמצע הדרך בין קולומבו לקנדי , בשעות הבוקר יוצאים עדרי הפילים לרחצה  בנהר והמחזה מרהיב. לאחר צפיה בפילים הרוחצים בנהר (הקהל מלווה את הפילים חזרה לבית היתומים) וביקור בבית היתומים חזרנו לכיוון מרכז העיר קנדי  לסיור בשוק וביקור במקדש השן של בודהה הנמצא על גדת הנהר. סיימנו במופע מקומי של שירים וריקודים שהתקיים ב....אולם הצלב האדום הנמצא ליד המקדש (מומלץ בחום) , מחזה סוריאליסטי שהסתיים ...ללא נפגעים....

למחרת בבוקר (יום 2) יצאנו ממרכז קנדי לביקור בגנים הבוטאניים. הגנים יפים ומאפשרים הצצה לתלבושות המיוחדות של זוגות הבאים להצטלם בגנים לפני החתונה. הסיור בגנים אורך כשעתיים והוא מומלץ בחום. ביציאה מהגנים לקחנו טוקטוק מקומי לסיור קצר בקריית האוניברסיטה של קנדי. משם יצאנו בדרך הררית מפותלת , לאורך שדות תה , ל-RAMBODA  הגענו למלון RAMBODA WATERFALL HOTEL בשעות אחר הצהריים המוקדמים , במזג אויר  גשום .  המלון , מיושן במקצת ובסיסי, יושב על צלע הר וצופה על שני מפלים גדולים שאחד מהם נשפך ממש למרגלותיו.  קשה לנתק את העינים מהמראה הנשקף כמעט מכל אזור במלון ובמיוחד מחדר האוכל והפאב (מציע עראק קוקוס לא רע ! ושולחן סנוקר).

בבוקר שאחרי יצאנו עוד לפני ארוחת הבוקר לסיור מפלים , כולל רחצה במים הקרים. משם יצאנו בנסיעה איטית במעלה הדרך עד לעיירה המקסימהNUWARA ELIYA.  מעבר לנוף השויצרי עמוסה הדרך במפעלי תה שבהם אפשר לעצור לסיור טעימות קצר. אנחנו עצרנו ב-LABOOKELLIE שאיפשר הצצה טובה לאופן הכנת התה מקטיף העלים ועד להגשתו לשולחן (שווה להזמין גם את עוגת השוקולד). עם הגעתנו NUWARA ELIYA נפרדנו  מהנהג/מלווה לשיטוט בעיר. התחלנו בתחנת האוטובוס העמוסה ומשם לשוק , לגנים הבוטניים (כוללים פארק שעשועים לילדים) ובטוקטוק לאגם ולגבעת ה –ONE TREE הצופה על העיירה והאזור. האזור כולו עמוס בשדות תה אולם לרוע מזלנו קוטפות התה כמעט לא היו בנמצא והצלם המשפחתי (אני) כבר היה קרוב לייאוש. את הלילה עשינו במלון GRAND המצויין. מלון קולוניאלי בסגנון שחור לבן  שיש בו ארוחות ערב ובוקר מעולות בשילוב עם גנים יפים ו"אוירה של פעם".

מ-NUWARA ELIYA יצאנו ברכבת לעיירה ELLA (יום 4) רכבת יוצאת פעמיים ביום ומומלץ לקחת את זו היוצאת בצהריים ומציעה קרון VIP   עם  חלון גדול המאפשר מבט פנורמי על הנוף . עקב מזג האויר ההפכפך בחרנו לצאת ל-ELLA ברכבת הבוקר ,מסע של יותר משלוש שעות ברכבת מקומית לחלוטין. הנוף הנשקף מהחלון שווה את הנסיעה הארוכה . באלה מומלץ לבקר (יום 5) במקדש DOWA TAMPLE CAVE הנמצא בתוך מערה ולצאת למסלול הליכה של כשעתיים ל- SMALL ADAM PEAK (על ADAM PEAK ויתרנו עקב מזג האויר). המסלול לפיסגה וחזרה ממנו כלל גם מפגש ראשון מיוחד עם קוטפות  התה.  ההליכה בין קוטפות התה העטופות כיסויי ראש צבעוניים היתה חוויה של ממש שזכתה לעשרות תמונות כמעט מכל זוית אפשרית. קינחנו בקפה ועוגה במלון חדש שנפתח לאחרונה בסמוך למטעי התה (איזה נוף...) והמשכנו בדרכנו , יורדים מההרים (דרך מפל מרשים נוסף הנמצא על הדרך – מפל  RAWANA) לכיוון הספארי הנמצא במישורי YALA

דרך אגב – את הלילה ב- ELLA עשינו במלון ELLA GAP PANORAMA VIEW HOTEL , מלון קטן ונקי עם מרפסות גדולות בחדרים ונוף פנורמי יפיפה  של מישורי הדרום וההרים הסמוכים (כולל מפל כמובן...) , בערב הגיעו לאזור אלפי פרפרי לילה שהקיפו בהמוניהם כל מקור אור במלון ובמלונות הסמוכים, נחילי הפרפרים התקבצו סביב תאורת החצר והמרפסות וחלקן (מאות!) חדרו דרך הפתחים גם לתוך המלון והחדרים . כל אלה מצאו מותם בסוף אותו ערב וטואטאו במהירות מתוככי המלון.

באזור YALA לנו במלון HIBISCUS GARDEN המרוחק ב- 200 דקות מהכניסה לספארי.  מלון טוב עם חדרים גדולים צמודי קרקע ובריכה נעימה הנמצאת במרכזו.  באותו היום עוד יצאנו לשיטוט קצר בעיירה (ניתן גם באופניים) בין מקדשים סרילנקיים לבנים , שווקים ואגם שנוצר מהגשמים האחרונים .

למחרת לקראת השעה חמש בבוקר (יום 6) יצאנו לספארי בשמורת הטבע YALA. מכיוון שבמילא תכננו ללון לילה נוסף באותו מלון הזמנו יום טיול שלם (בדר"כ מספיק חצי יום – לפנות בוקר או צהריים). בשמורה להקות של יעלים , פילים , עדרי תאו , תנינים , לטאות כח וסוגים רבים של ציפורים . האתגר האמיתי הוא לראות את נמרי הלאופרד , משימה לא פשוטה הדורשת נהג המכיר הייטב את תוואי השטח ובעיקר...מזל.

עוד לפני הצהריים , באחת הפניות , חמש דקות אחרי שהנהג/מלווה שיבח את נהג הג'יפ על ערנותו שעט הנ"ל במהירות גדולה מבלי להבחין בלאופרד ששכב כשני מטר מהכביש. הזעקה STOP גררה חריקת בלמים שלמזלנו לא הנידה אפילו עפעף אצל הלאופרד. זה נשאר לשבת , ממתין לג'פים נוספים שהגיעו ורק  לאחר שהבין כי הסתיימו תקתוקי המצלמות , הרים את עצמו באיטיות ונעלם בין העצים.  אנחת רווחה נשמעה בקרב בני המשפחה – ראינו נמר !!! , עד לשעות אחר הצהריים עוד הספקנו לראות עדרי פילים רוחצים בשלולית גדולה , יעלים – יעלים ו..יעלים , חזרנו למלון עייפים אך מרוצים.

זהו , אחרי 6 ימים הגיע הזמן לנוח, מ- YALA יצאנו לכיוון חופי הים בדרום סרילנקה לרצועת החוף של UNAWATUNA. מזג האויר היה מדהים והשמים כחולים. התמקמנו במלון UBR (UNAWATUNA BEACH RESORT) שיש בו חוף ים פרטי (מים כחולים ממש) ואוכל מצויין ויצאנו מידי יום לגיחות של מספר שעות לחוף הגלישה WELIGAMA  , החוף מחולק לאזור למתקדמים ולמתחילים ומדריכי גלישה מקומיים נותנים שעורים פרטיים במחיר מצחיק . בין המלון לחוף הגלישה עצרנו בשווקי דגים , צילמנו דייגים מקומיים ופינטזנו על להגיע לכאן לפחות עוד פעם בשנה הקרובה (כנראה לא ייצא).

בתום שלושה ימים של סתלבט (לא פחות חשוב) עלינו על הכביש המוביל לקולומבו , עצרנו בנמל גאלה ובחוות צבים (לא חובה) והיישר לשדה התעופה. סרילנקה עלתה על כל הציפיות והשאירה אצל כולנו טעם של עוד.

הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.