טיול בסרי לנקה

מאת רחלי אורן

מאי 2014

4.5$ להזמנת take a way של אוכל סיני בסרי לאנקה, הינו סכום גבוה מאד עבור הנהג שלנו, ״ את מבינה מאדאם, כשהילדים שלי רוצים לטעום קצת אוכל אחר, אני מזמין לנו טייק א ווי של אוכל סיניוכולנו נהנים.״ כל כמה זמן אתם מזמינים לכם הביתה אוכל? אני שואלת. ״פעם בחודש, זה מאד יקר, 4.5$ ואני עושה את זה רק בשביל הילדים שירגישו שגם הם יכולים לקבל משהו אחר״. והוא ממשיך ומסביר על יוקר המחיה, על השינויים בהרגלי הצריכה ועל הקושי עבורו כנהג לעמוד בשינויים אלה.
כן, גם זאת סרי לנקה, דומה להודו, אך הרבה יותר נקיה ונעימה. רוב האוכלוסיה חיה על אורז בקארי כארוחה העיקרית, ודגים ופירות הצומחים וגדלים בנדיבות רבה בכל פינה.

אנחנו בחרנו להתמקד בחמשת הימים, בערי הדרום לחופו של האוקינוס ההודי, ונהנינו מאד.
הגענו לקולומבו למלון קינמון - grand Cinnamon, בהמלצת עדינה פלג אשר גרה שם כמה שנים.
המלון גדול יפה ונקי מאד, ומבחינתינו גולת הכותרת הייתה מסעדת מאכלי הים המצוינת הנמצאת על יד הבריכה בקומה התחתונה.
במשך 3 ערבים חזרנו לשם כדי לטעום כל פעם מעדן אחר. צדפות גדולות מוקרמות בפארמזן, דגי ים ברוטב קארי לבן ( עדין יותר מהרגיל), סרטן ברוטב נפלא ועוד מיני נפלאות במחיר 50$ לארוחה לשנינו. www.cinnamonhotels.com

הזמנו נהג, (לפי המלצה מחברים ) סוגת שמו, אשר לקח אותנו ברכבו כל יום ועמד בכבוד במשימה. הוא מכיר את כל השבילים והמקומות ( גם הפחות מתוירים ) ונענה לכל בקשה ושינויים באדיבות וברצון. sugathperera@gmail.com
היעד הראשון אחרי קולומבו, הייתה העיר גאלה אשר שימשה כנמל עבור ההולנדים, הפורטוגזים והאנגלים בשנות הכיבוש שלהם. העיר השתמרה יפה וטיול בחלק העתיק שלה, מומלץ בשעות אחר הצהרים והערב. עצרנו בדרך בגן נפלא הנקרא Brief- אשר תוכנן על ידי גפרי באוויה הארכיטקט הלאומי של סרי לנקה.גפרי, בנם של זוג מעורב- אנגלי ומקומית, השאיר את חותמו בכל סרי לנקה. הוא התמקד בשילוב הבניה עם הטבע, תוך כדי מתן כבוד לעוצמה של הטבע וליופיו. המלון בגאלה בו שהינו תוכנן ע״י והינו ״פנינה״ מכל הבחינות.
 Light House Hotel- נמצא על חוף האוקינוס. עולים כמה מדרגות ללובי הפתוח לכל רוחבו ( עשרות מטרים) לים הקוצף וגועש כל שעות היום. המראה עוצר נשימה! זהו מקום ההתכנסות, ההתרגעות והאוכל, ואנשים נמצאים שם חלק גדול מהזמן.
2 בריכות ושטח ענק של מדשאות והליכה על החוף ( לא מיועד לרחצה ) מוסיפים למקום מאד. מומלץ ביותר- מחירו כ 200$ תלוי בעונות השנה.
המשכנו דרומה לכפרי הדייגים ולמקדשים הבודהיסטים. מאחר ויום ואסאק נחגג בזמן שהותינו, יכולתנו לראות את ההכנות בכל פינה. בכל בית, כפר או בעיר, נתלו עשרות דגלי בודהה צבעוניים, ולצידם לנטנות- מנורות במסגרת עץ דקיקה, אשר נמכרו בצידי הדרך. הקישוטים ( בשונה מסינגפור נתלים ברובם על ידי האזרחים, וזוהי חגיגה עממית רחבה.

בסרי לנקה 70% הם בודהיסטים והשאר מוסלמים, נוצרים ואחרים. פסלי הבודהה נמצאים בכל פינה גם ברחובות הצדדים. המאמינים פוקדים את המקדשים לאורך כל שעות היום, ואנחנו נהנינו מעוד כמה טכסים שלא הכרנו, ומפגש בלתי אמצעי עם האוכלוסיה מסבירת הפנים.שיט של שעה וחצי באזור של נהר, איים, צמחיה טרופית ואנשים הגרים שם כמאט לבד, היוו עוד אחד משיאי הטיול. הנהר נקרא Maadu river והוא חלק משמורת Ramsar wet land. בסירת מנוע פשוטה הפלגנו מאי לאי- אשר גודלם כמה עשרות מטרים בלבד. באחד האיים ישנו מקדש יפה ובאחר מגדלים את עצי הקינמון. מקומי הגר לו בבקתת בוץ, הראה לנו איך מקלפים את ענפי הקינמון, טוחנים את תוכנו לאבקה, וקולעים סככה מענפיו.
אחרי ביקור זה מובן ביותר כיצד הפך האי למושא נחשק בידי האירופאים החל במאות ה-15 ואילך.
עצי תבלין רבים גדלים כמעט באופן טבעי, ומכל אחד אפשר לייצר תבלינים ושאר מוצרים. ועוד לא דיברנו על דקלי הקוקוס העצומים, מהם אפשר לייצר חבלים, סככות, טודי עראק המוכן מהפרחים, וכמובן את הרוטב המצטרף לכל ארוחה - רוטב הקארי.
עץ נוסף שראינו בפעם הראשונה היה עץ הבלזה- אותו עץ ממנו מכינים דגמים למוצרים בגלל קלותו ורכותו. בסרי לנקה הוא משמש להכנת מסיכות עצומות וצבעוניות, אשר שמשו את השאמנים- המטפלים המקומיים המתמודדים עם הרוחות הרעות ומיני מבישין אחרים. עד היום משמשות המסיכות כחלק בטקסים והופעות בתקופת חגים. אך ככלל, נעלמת התרבות הזאת בגל רחבי אסיה.

חופשה נהדרת, לא כל כך רחוק מסינגפור. יש לשים לב למזג האויר- שא יהיה חם מדי או גשום מדי. העונות המומלצות הן – ינואר עד סוף מאי. אבל כמובן שאפשר להגיע גם בזמנים אחרים.
מומלץ מאד!

הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.