ארבעה ימים בבייג'ינג

מאת סנדרה גמזון

מעולם לא חשבתי שאגיע לסין. לא חשבתי שאבקר בחומה הגדולה, בכיכר טיין-אן-מן או בעיר האסורה, וגם לא ציפיתי להתרגש. אבל האמת שממש התרגשתי. המקומות מאוד מאוד מתויירים. עמוסי מבקרים - בעיקר סינים, והמון! אבל משופצים ושמורים להפליא ובעיקר נוטפי היסטוריה. במקדשים השונים והיפיפיים רואים את המזבחים, המקדשים, האלילים ורואים כמה חשיבות ייחסו בעת ההיא לתפילות, לטקסים ולקיסרות. בייג'ינג עברה שיפוץ ושדרוג רציני לקראת אולימפיאדת 2008. כבישים, מלונות ומבנים ציבוריים שופצו או נבנו במיוחד לקראת המאורע - ואנחנו מאוד התרשמנו מהעיר הגדולה והיפה הזו.

מזג האוויר היה לטובתנו. הסתיו נחשב לעונה טובה לביקור משום שבייג'ין חמה מאוד בקיץ וקפואה בחורף. ביום הראשון נסענו לכיכר טיין-אן-מן - כיכר מרשימה ומעניינת בעיקר בגלל הסיפורים המודרניים הקשורים בה.

משם עברנו לעיר האסורה, העיר נבנתה ע"י קיסר משושלת מינג, ב 1406. שושלת מינג נחשבת לשושלת שבנתה את המבנים האיכותיים ביותר מכל שושלות הקיסרות. עובדה מדהימה: כל העיר האסורה, על 9999 חדריה, נבנתה ב 15 שנים בלבד! כמובן שלשם כך נדרשו כ 100,000 מהנדסים ולמעלה ממיליון פועלים... רוב העיר האסורה השתמרה כפי שהייתה בעבר הרחוק וחלקה משופץ באיטיות והקפדה יתרה על כל פרט (יש רק 2 אמנים סינים המוסמכים לשפץ את המקדשים ולהשיבם למראם המקורי). הכל כל כך יפה, ובאמת מרגש. קל היה לדמיין כיצד שלט הקיסר בממלכתו מארמונו. ניתן לראות היכן ישב, ישן אכל, חי ודיבר אל העם. חשבתי לעצמי מה היה אומר הקיסר לו היה רואה את המוני העם פושטים על מקום מושבו ועושים בארמונו כבתוך שלהם.

בערב הלכנו למקדש האדמה, שם התפלל הקיסר לגשם ולשפע יבול. בסופו של אותו יום הלכנו למקדש השמיים היפיפה -זהו גם המקדש המזוהה ביותר עם בייג'ין. בערב הלכנו למופע אקרובטיקה סיני. היה נחמד.

ביום השני היה אפרורי וגשום, אך אנחנו בתור חובבי קור וגשם - נהנינו מאוד. ביום זה בחרנו ללכת למקדש הלאמה. זהו מקדש פעיל עד היום. מסביבו גנים מטופחים ובו מבנים יפיפיים, בודהות בכל בניין המיועדות לתפילות בנושאים שונים כמו בריאות, כסף, עבר הווה ועתיד ועוד. לפני כל אחד מהבודהות יש מזבחי תפילות להדלקת קטורת ואמירת תפילה אישית. שם יש את הבודהה הגדולה ביותר העשויה מחתיכת עץ אחד - 18 מטר מעל פני האדמה ו- 8 מטר מתחת לפני האדמה. לאחר מכן נסענו לעיר העתיקה שם יש בתים קטנים וישנים בני עשרות ומאות שנים. בבתים אלו יש מים קרים זורמים אך אין שירותים או מקלחות. בכל שכונה יש מקלחות ושירותים ציבוריים לשימושם של התושבים. כמובן שבחורף הקפוא אנשים נמנעים ממקלחות ואת הצרכים עושים בסירי לילה...

לאחר מכן - הגיע תור הקניות - הלכנו לשוק יאשו - ערימות של חפצים שרובם לא שווים שקל אבל חובה לבקר שם ולסמן וי. בערב טיילנו בשוק הלילה שם מוכרים מיני שרצים על שיפוד - מגעיל ומחריד כשזה בתצוגה בדוכן אבל מחריד שבעתיים לראות אנשים רוכשים ואוכלים את זה לנגד עינינו!!

ביום השלישי הגענו לחומה הסינית - טיפסנו לשם ברכבל - ואיזה מחזה מרהיב של חומה ומגדלים מעל פסגות ההרים! טיילנו לאורך החומה ובסופו של הטיול ירדנו במזחלת. כיף אדיר!

ביום האחרון סיימנו את טיולינו ברובע האמנים המתחדש של בייג'ינג הנקרא 798. אזור זה דומה לנווה צדק או למתחם התחנה המתחדש אך גדול יותר ועם המון גלריות עם אמנות סינית עכשיו. מעניין מאוד, יפה ומאפשר מבט מזווית שונה על העם הסיני.

בקיצור- היה יופי של טיול. מומלץ ביותר!

קצת פרטים טכניים: טסנו ל 4 לילות - שלושה וחצי ימים שהם מספיק זמן בכדי לבקר את המקומות המעניינים יותר בבייג'ינג - למרות שכמובן שהעיר עצומה ומגוונת וניתן גם לבלות בה זמן ארוך יותר.

למען האמת - בעיקר בגלל שנסענו משפחה של 5 נפשות מתוכן תינוקת אחת- ובגלל שהבנו מחברים שקשה לתקשר באנגלית עם הסינים (הם חושבים שיש מיליארד וחצי דוברי סינית, אז למה להתאמץ!?), החלטנו לקחת נהג ורכב צמוד מכיוון. זו הייתה הצלה לא נורמלית, משום שכך הצלחנו להגיע לכל מקום בו רצינו לבקר ויכולנו לתמרן בין רצוננו לטייל וצרכי התינוקת לנוח. העלות לא זולה – כמה מאות דולרים ליום – אבל היה קשה בהרבה לטייל אחרת.

הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.