טיול למחוז יונאן, סין

מאת מירב גול וייסבלום

2014

מקרה לגמרי נתקלתי בכתבת אינטרנט על מחוז יונאן בסין ונדלקתי!!!

החלטנו שלא לנסוע הקיץ לישראל ולנצל את החופשה לטיול באזור. הבעיה התחילה בחיפוש אחר יעדים לא מאוד יקרים מחד, ומאידך יעדים בהם מזג האוויר מתאים לעונה, קרי: ללא חום ולחות, ללא מונסונים, טייפונים ושאר הורסי טיולים למיניהם.
זו הייתה הזדמנות להגשמת חלום. מחוז יונאן שבתקופה זו של השנה מזג האוויר בו קרוב למושלם, זו לא עונת השיא בתיירות שם כך שלא עמוס מדי ואנחנו פנויים להרפתקה.
וכך החל לו מסע לאזור קסום ומיוחד.
טיסות ישירות מסינגפור יוצאות לקונמינג ולליג'יאן.
אנחנו לקחנו את הטיסה הישירה לליג'יאן ולמעשה ויתרנו על ביקור באזור קונמינג.
בחרנו לצאת לעשרה ימים, מחוז יונאן הוא גדול ומגוון מאוד וכמובן שניתן לבלות שם זמן ארוך בהרבה.
הזמנו את הטיול דרך חברת תיירות סינית העונה לשם: Wonder of Yunan  ,הטיול תוכנן מראש כולל הזמנת מלונות.
החברה סיפקה מדריך מקומי דובר אנגלית בכל אחת מהערים המרכזיות שליווה אותנו במסלול ותרם רבות להבנת התרבות המיוחדת ולקשר עם הסביבה שברובה אינה דוברת אנגלית. כמו כן בחרנו ברכב ואן ועמו הגיע נהג שתקן שלא מדבר אנגלית.
כאמור בתי המלון והכניסות לאתרים תואמו מראש ונכללו בתשלום לחברה.
השרות היה מעולה וללא רבב.

טיפ: אנחנו לא הזמנו ארוחות מראש (למעט ארוחת הבוקר במלון)שכן העדפנו להשביע רעבוננו עפ"י בחירתנו ולא להסתכן באוכל המקומי. ההחלטה התגלתה כנכונה מאוד עבורנו. בכל מקום בו היינו מצאנו מסעדה אחת או שתיים מערביות ושם אכלנו. האוכל המקומי לא היה לטעמינו - במראה, בטעם ובכלל.
מחוז יונאן מורכב למעשה מכ- 25 קבוצות מיעוטים שונות שלאור המרחק ממרכז סין  והשטח הטופוגרפי הייחודי הצליחו לשמור על מרחק מה מהממשל וכך גם על ייחודיותם ותרבותם.
בעיר ליג'יאנג - נמצא מיעוט אנשי הנאשי. זו קבוצה ייחודית שניהלה חיי משפחה במבנה פטריאכלי, האישה היא הדמות החזקה בבית, היא זו שעובדת ומפרנסת, היא זו שקובעת עם מי היא תתחתן היא היורשת והמורישה.

והבעל? עסוק בעיקר בעיצוב הבית וכידוע הבתים בסין מרשימים בדלתות הכניסה הרחבות והשערים המקושטים.

נשות הנאשי רואות את החריצות כערך עליון, בבגדיהן המסורתיים הן לובשות חולצה בצבעי שחור לבן. הלבן מסמל את הזריחה והשחור את הלילה. בגב החולצה קיים עיטור של 7 כוכבים המסמלים את סופו של יום העבודה.
ליג'יאן נמצאת בגובה 2400 מטרים ובטיול בהרים באזור מגיעים גם לגובה פסגות של מעל 3000 מטרים.
בעיר ניתן לרכוש בלוני חמצן לאלו המתקשים להתמודד עם הפרשי הגובה.
ממליצה לקרוא חומר בנושא טרם היציאה לטיול ולהתכונן למניעת מחלת גבהים.
באזור ליג'יאן ביקרנו בהר השלג ושם צפינו במופע מרשים המתאר את חיי הנאשי, ביקרנו בגן בריכת הדרקון, בעיר העתיקה ובעיר האסורה, רקדנו בכיכר המרכזית עם נשות הנאשי, נפגשנו עם רופא סיני בן למעלה מתשעים שנה הנחשב לאחד הרופאים המשפיעים בעולם, ביקרנו בכפרים השומרים על חקלאות מסורתית ועוד...

לאחר מספר ימים המשכנו בנסיעה בכבישי אגרה מעולים שנפתחו לתנועה לפני כחצי שנה והגענו לעיר דאלי.
העיר דאלי יושבת בסמוך לאגם ארחאי ומעליה נישאים הרים מרשימים.
סביב דאלי קיימת חקלאות רבה, דייג , מפעלי בטיק ועוד..
בדאלי ביקרנו בשלושת הפגודות, בעיר העתיקה והמיוחדת בה קיימת בנוסף לאווירה המקומית, אוירה מעט אירופאית: מגוון מאפיות, בתי קפה ומסעדות ברחוב הזרים.

מדאלי נסענו לביקור בכפר מהמם בשם שקסי, שם לנו בבית הארחה כפרי ומיוחד ואצל חלקינו הלינה בחדרים שם העלתה זיכרונות מסדרת הילדות האהובה הלא היא: "בית קטן בערבה".
טיילנו ברחובות הכפר, בשדות ובעיקר נהנינו מהשקט ומהשלווה.
משקסי המשכנו הלאה ואחרי מסע הררי רכוב בדרכים מהממות ביופיין, הגענו לערוץ דילוג הנמר.
מדובר על אזור בו נחל היאנג צה שברובו רחב מאוד מתעקל והופך לצר עד לרוחב של כשמונה מטרים.
במקום נוצרת זרימה אדירה של המים, רעש ועוצמה שלא ניתנת לתיאור.
מערוץ דילוג הנמר המשכנו לשנגרילה בדרך הררית ויפה , נוף הבתים החל להשתנות ולמדנו במהרה לזהות את כפריהם של בני העם הטיבטי אשר נדדו לשם בעבר בעקבות חיפוש אחרי מקומות לרעיית עדרי היאק.
שנגרילה נמצאת בגובה של מעל 4000 מטרים ומזג האוויר נפלא בעונה זו של השנה.

ביקרנו בשמורות טבע, במקדש טיבטי יפהפה, חזינו בסטופות טיבטיות עם שלל דגלים צבעוניים כאשר לכל צבע יש משמעות משלו: הירוק מסמל את העשב באדמה, הלבן את העננים והשלג, הכחול את השמיים, הצהוב את השמש והאדום את האש.
למדנו על גידול בהמת היאק , טעמנו גבינת יאק בעת ביקור בבית משפחה טיבטית- בו מתגוררים 3 דורות יחדיו.
הבית גדול ומרווח ,עשוי עץ איכותי ומקושט היטב. בקומה התחתונה משכנים את בעלי החיים בחורף הקר שמגיע למינוס של 28 מעלות, בקומה האמצעית חדר האירוח , המטבח ומרכז הבית ובקומה העליונה מאחסנים את התבואה והבשר המשומר.
הטיבטים נוהגים להעלות את מתיהם לראש ההר או לחילופין לנהר, לבצע חיתוך של הגופה ל- 108 חלקים אותם נותנים לציפורים או
לדגים למאכל. זו גם הסיבה מדוע הטיבטים לא נוהגים לאכול בעלי חיים אלו.
העיר העתיקה בשנגרילה נשרפה לפני כחצי שנה ולכן כיום לא מהווה אטרקציה תיירותית.
יחד עם זאת לא רחוק משם, מתקיימת כל ערב הרקדה המונית בה ניתן לראות טיבטים בשלל גילאים נפגשים ורוקדים לצלילי המוסיקה המיוחדת.
בכל ערב קיים מופע בתשלום(מומלץ מאוד) בתיאטרון המקומי המיועד לתיירים ומתאר בשירה ובריקודים את חיי הטיבטים , אמונתם ומנהגיהם.

משנגרילה חזרנו לאזור ליג'יאנג, בדרך ביקרנו בכפרים יפים והתרשמנו מנופים הרריים עשירים.
סך הכול בילינו במחוז יונאן עשרה ימים קסומים. פגשנו לאורך הטיול הרבה תיירות פנים, ומעט מאוד מערביים.

הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.