יציאת מצרים 2017 - טיול משפחתי בחבל יונאן, סין

מאת: צחי ז'ינו

אפריל 2017

השנה השלישית בשליחות יצרה "קושי" בלתי צפוי. פתאום נגמרו היעדים הקונבנציונאליים, הרגילים, תאילנד, וויטנאם, קמבודיה. אפילו ניו-זילנד וסרי-לנקה מאחורינו. חופשת הפסח התאחדה, באופן מפתיע, עם חופשת בית הספר הבין לאומי (השנה לא הרשו לי לתכנן מחוץ לחופשות – "אבא, בהיי-סקול אי אפשר להבריז" – שומר לשימוש במועד מאוחר יותר).
חיפשתי יעד מיוחד שבו אוכל לקחת את המתבגרים שלי. לשלב נופים וטרק אתגרי. משיחות עם חברים באי הגענו לחבל יונאן, שבדרום מערב סין.
מלכתחילה, סין לא היתה בתוכניות. מדינה קשה, שלא דוברת את השפה. והאוכל, אחר, אפילו מפה. 3 שנים החברים הסינגפורים מספרים על השוני, על חוסר הניקיון והעממיות (שלא לומר וולגריות) של הסינים ה"מקוריים".
בכל זאת, יצאנו למסע בין 9 ימים, אורי, רוני (בני ה-15) ואבא וחזרנו מאד מאד מופתעים ונפעמים מהמדינה בת  1.4 מיליארד תושבים שממנה ראינו מחוז אחד בלבד.

ימים 1-3 – Old Dali

לאחר 2 טיסות קצרות נחתנו בקונמינג בירת חבל יונאן בת ה-3 מיליון תושבים. משם המשכנו בנסיעה בת 3 שעות לעיר דאלי (בעיר דאלי החדשה אוניברסיטה טובה ותעשיית קולנוע סיני – "דאליווד"). השתכנו במלון בלב דאלי הישנה (Lao Dali). הכניסה למלון נראית כאילו נכנסתי למקדש עם נחל זורם באמצע ופקידות קבלה בלבוש מסורתי. המלון בנוי מ-6 חצרות קלועות זו בזו כשהחדרים בנויים מסביב לכל חצר ב2 קומות.

לאחר התארגנות קצרה יצאנו דרך אחת החצרות ישר ללב הרחובות התיירותיים השוקקים של דאלי הישנה. כמו במדינות אסיאתיות אחרות בהם ביקרנו גם כאן שכנו חנויות לממכר דברי אומנות או פרטי לבוש לצד דוכנים להכנת אוכל מקומי המורכב בעיקר ממני שרצים וזוחלים ודוכני נודלס.

אך כבר במטרים הראשונים בסמטאות היפות הבנתי שמשהו שונה. אחר. וזאת התחושה, שהגעתי למקור. שזאת ההוויה האסיאתית האוטנטית. ללא חיקויים. ללא חינחון משועשע "הכר שרציך לתייר". וללא הזניית הגוף. פה זה לא קיים. מוכר הפטל, התותים וה PIPA (שסק) שנפרשו על הריצפה באמת מוכר אותם יום יום ולא חיכה שאנחנו נופיע. דוכן הנודלס והירקות נראה טרי, מזמין וכאילו לקוח מחנותו של אבא אווז מקונגפו פנדה. תרמה לאווירה גם העובדה שרב התיירים סביבנו הם סינים ולא מערביים. (בחבל יונאן 30 מיליון תיירים בשנה -רובם עדיין תיירות מקומית). לא להתבלבל, הרחובות תיירותיים, בעיצוב סיני עתיק, משובצים חנויות מסוגים שונים. אבל האווירה קסומה. מהחנות להכנת טופי מקומי (שבו המוכרים רוקדים תוך כדי כתישה בעלי), דוכנים לממכר עוגיות הוורדים שממלאות את הרחובות בריח ורדים נעים. ועד לרחבה המרכזית שם רוקדים המקומיים כל ערב (ממש כמו ריקודי עם). והכל נקי (אפילו יחסית..), ומפוקח בשוטרים ומצלמות.  למחרת יצאנו לשייט על נהר הארהיי (ים האוזן) ועצירה במספר איים בדרך. יפה אבל אפשר לוותר ולהחליף באטרקציה אחרת. מאד רצינו להגיע למנזר קונג-פו בהרים. אבל היה כבר מאוחר בגלל השייט.

יום 4 – DALI to SHAXI

בבוקר, יוצאים מדאלי לאחר סיור בוקר בשוק המקומי לעבר שאקסי (SHAXI). עיירת צומת קטנה ועתיקה על הדרך בין דאלי לליג'יאנג בואכה טיבט. העיירה מאד שקטה עם מרכז קטן עם מספר בתי קפה ומסעדות. חביבה מאד על מערביים. מתוחמת ב4 שערים לפי הכיוונים. התאכסנו במלון משפחתי קטן ומקסים. השאלנו מהם אופניים ויצאנו לתור לאורך הנהר שליד  לצד שדות אורז שום ובצל ירוק. בנהר שטים ברווזים ואגמיות.
 ימים 5-6 – Lijiang

ביום החמישי יצאנו בבוקר מהעיירה שאקסי לכיוון ליג'יאנג. עיר השייכת למיעוט הנאקסי (מונה כ 3 מיליון תושבים). שם שהינו יומיים.

אספנו את ג'ק המדריך ונסענו למרגלות הר הג'ייד המושלג. אמצע אפריל, רק לפני 3 שבועות כל העיר היתה שלג. ועכשיו רק ההרים מכוסים. יש מספר אטרקציות במקום. מאד מסודר. אנחנו עלינו ברכבל לאחו שצופה על ההר. טיפה תיירותי. אבל נוף מדהים. משם ירדנו למופע מרהיב עם כ-500 משתתפים שרצים, שרים, מתופפים ורוכבים על סוסים במיטב הלבוש המסורתי כשברקע התפאורה משתלבת עם 13 הפסגות המושלגות שמולנו. ממליץ לא לפספס. רצוי בבוקר כי בצהריים היה חם. בשיא העונה יש 4 מופעים ביום.

בליג'יאנג 3 ערים עתיקות, אנחנו ישנו בגדולה שבהם. כולם יפות וציוריות (וגם כאן ברובם תיירים סינים). הערים נקיות ושמורות מאד. נחלים זורמים בתוכם. ובעונה זאת (סוף העונה היבשה-המושלגת ולפני עונת הגשמים) זכינו לפריחת הסקורה, אגסים שושנים ועוד. סיור אחה"צ עם המדריך לוקח אותך לסמטאות ונק' תצפית על העיר. בערב השני כבר הסתובבנו לבד. בתים ישנים ומחודשים עם גילופי עץ וגגות מסורתיים.

למחרת יצאנו מליג'יאנג, עברנו בדרך מטעי אפרסקים בשיא פריחתם. מסתבר שהאפרסק הליג'יאנגי מפורסם בסין ויכול להגיע ליותר מ1 ק"ג. משם המשכנו למנזר הטיבטי הכי גדול באזור ופגשנו נזירים צעירים באמצע שיעור "ויכוח" שבו הם עונים לשאלות חבריהם בנושאי דת תוך מעין ריקוד ומחיאת כף האחד לשני. ע"י כך הם מכינים את עצמם לבחינה שתתקיים באותו אופן רק שמול הנזיר הבכיר. המורה. אני מיד חשבתי על תלמידים בכולל הלומדים גמרא או תלמוד ביחד. המדריך התאמץ מאד להסביר כמה הממשלה הסינית משקיע בטיבטים ונות להם כסף ובונה מקדשים. וכמה לא הוגן הסיקור שהם מקבלים מהמערב ביחס שלהם לטיבטים. גם כאן זה נשמע קצת מוכר...

את היום סיימנו בשייט קיאקים באגם קטן ונחמד מלא ברווזים.

מים 6-7  – נקיק קפיצת הנמר – Tiger Liping Gorge

מוקדם בבוקר יצאנו לגולת הכותרת של הטיול מבחינתנו. טרק בין 28 הק"מ בנקיק קפיצת הנמר – Tiger Liping Gorge. האגדה מספרת שנמר קפץ מגדה אחת של נהר היאנגצה לגדה השנייה שלה ויצא ללא פגע. עומק הערוץ כ-1200 מ' (השני בעומקו בעולם). הנהר מהווה הגבול בין ליג'יאנג לשנגרילה. הכנו תיק קטן ליומיים והשארנו את המזוודות באוטו עם הנהג. הטרק מתחיל בעליה תלולה של כ-4 שע'. תחילת העליה מעט מאובקת בשל עבודות לבניית גשר גדול שבונים באזור. אך לאט לאט נכנסים לתוך היער ורואים את השמיים מתקרבים. כלומר, מי שמצליח להרים את הראש. מהר מאד השתרכתי מאחור, מתנשף ונאבק בעליה. בעוד בני התשחורת והמדריך (שזו לו העליה ה-18 רק השנה), שועטים קדימה. לקראת השעה 14:00 הגענו לפסגה. ולאחר כשעה נוספת הגענו לגסט האוס "סוס התה" שם ישבנו לצהריים. שם נפגשנו עם כמה מטיילים. כולל משפחה צרפתית עם 3 ילדים – 2 בני 3-4 ותינוקת בת 8 ח'. (את העליה עשו הילדים על סוסים קטנים – ועדיין הלכו כ-6 ק"מ ברגל). ניתן להשאר כאן ללילה. בהמלצת חברים המשכנו עוד כשעתיים (מתונות יחסית) לגסט האוס "חצי הדרך". הגענו עייפים אך המראה מהמרפסת ומהחדר הפשוט והחמים עשו את שלהם. כאן פגשנו משפחה מגרמניה, כמה צעירים מספרד, יפנים ואפילו ישראלי אחד שמטייל לבד. הכי קרוב שאפשר לאווירת ה"טיול שאחרי הצבא". ההוא שלא עשיתי. ואלו שהם כנראה עוד יעשו גם יעשו...

השם "חצי הדרך" טיפה מרמה. מכיוון שלמחרת בבוקר בערך ב-10:30 לאחר כ6 ק"מ, ברובם בירידה, הגענו לסיום הטרק. עברנו דרך כמה מפלים קטנים וגדולים. כשמתחתינו שועט הנהר ולימיננו ההרים שעדיין מושלגים מעט. לאחר מנוחה קצרה ממשיכים בנסיעה מפותלת לשנגרילה – בגובה 3500 מ'. בדרך עצרנו בטראסות הטיבעיות Baishui terrace.
 ימים 7-8 – Shangrila – "גן עדן"

בהתחלה, לא הבנתי למה מחליפים לנו מדריך כל יום או יומיים. לאחר כמה ימים הבנתי שלכל אזור, לכל שבט התרבות שלו והמנהגים שלו. ולא יכול להיות שהמדריכה של דאלי בת שבט הבאי (bai people) תעבור את גבול ההדרכה שלה ותדריך אותנו בליג'יאנג הבית של בני הנאקסי (NAXI people) מעל 1500 שנה. לכן זכינו בשירלי בדאלי, בג'ק בליג'יאנג וברוברט הטיבטי בשנגרילה (השמות הסיניים שמורים במערכת). בסין 55 מיעוטים .בחבל יונאן בלבד 26 מיעוטים שונים. עם היסטוריה, לבוש ותרבות שונים ומגוונים.

בשנגרילה, כאמור, חובר אלינו רוברט המדריך הטיבטי. לא רק שמבנה הבתים משתנה, והשפה והכתב, גם תווי הפנים, הסיפורים והמנהגים. רוברט דובר אנגלית בריטית רהוטה. עושה חצי שנה בשנגרילה בהובלת תיירים בקיץ. ובחורף (הטמפ' בשנגרילה מגיעה ל-26- מע'), עולה להרים ל"נוח" ולעזור להורים בחווה וטיפול ביאק, עם אישתו ושני ילדיו. ביום השני בשנגרילה טיילנו בשמורת הטבע הראשונה בסין "potatso natural park". יום שלם בפארק שמתאושש מהשלג האחרון שהיה כאן רק לפני שבוע. רוברט טוען שהעונה הפורחת היא יוני – יולי אז הפארק מתכסה בירוק וסגול מסוגי דורדנדרום שונים. אך היא גם "פורחת" ב-20,000 תיירים סינים ביום. רעשניים ולא אדיבים. ובקושי אפשר ללכת בשבילים. טוב זה הוא אמר. אנחנו נהנו ממזג אוויר נעים (למרות האוויר הקר) ופארק לא עמוס יחסית. מלא יאק, סוסים, חזירים והמון סנאים קטנים ואמיצים.

יום 9 – Kunming – יער האבנים

את היום האחרון בילינו בקונמינג, אליה טסנו לילה קודם משנגרילה. בילינו חצי יום ביער האבנים היפה עם הצורות המיוחדות. ומכיוון שהיה יום שבת "זכינו" להתגשמות תיאוריו של רוברט ובילינו עם משפחות וקבוצות סיניות רבות.

אז קשה לסכם 9 ימים בפוסט אחד ולבחור כמה תמונות מתוך כ-1000 שצילמנו.

ובכל זאת ממה הופתענו? מהכבישים הרחבים, המנהרות והגשרים. שדות התעופה המוהענקיים והמודרניים. מהאוכל הטעים, מהמנות הענקיות, מהטעם של הפירות והירקות. מההרמוניה, מהחיה ותן לחיות בין כל הזרמים והאמונות (לפחות זאת שצויירה לנו).

לא הופתעתי מהזוג המדהים שהבאתי איתי. לא קיטרו אפילו פעם אחת. נהנו מכל רגע, שאלו, למדו והדביקו את המדריכים במשחקי הדרך שהם המציאו. גיבורים שלי.

כמה טיפים לסיום:

אפשר לתכנן את המסלול איך שרוצים. להתחיל משנגרילה ולרדת. בעיקרון יש טיסות לכל אחת מהערים ביונאן. ההמלצה הראשונה היא להתחשב בהבדלי הגובה – מדאלי שבגובה 2000 מ' עד שנגרילה שנשאת לגובה 3500 מ'. חשוב לתת לגוף להתרגל לגובה הזה.

חשוב לשים לב שהגמישות לשינויים במסלול היא בעייתית (בניגוד למקומות אחרים) בשל רגולציה ופיקוח על החברות. חשוב לתאם מראש ולהכניס לתוכנית אופציות. מה שלא רשום קשה להוסיף.

בהמלצתו של ג' חברי, הצטיידנו במודם נייד (בעלות של 20 שח' ליום) ונהננו מאינטרנט חופשי לשלושתינו לאורך כל הטיול, אפילו בהרים.

חברת הנסיעות שאיתה נסענו:

kunming comfort travel. Mrs Hua +86 130 999 2505

מתקשרת במייל בוואטסאפ. יחס אישי.

חברה נוספת מהם קיבלנו הצעה:

Wonders Of Yunnan Travel

הערות: השאר תגובה

* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.